Monday, February 16, 2009

Penindasan Hak Pekerja

  • Objektif Artikel:
    PENINDASAN TERHADAP HAK PEKERJA WD SARAWAK OPERATION

    Adakah ini satu konspirasi? Dan patutkah kita berdiam diri?

    Mari kita buat penilaian…

    Zaman Komag
    RM700, 000.00 dibelanjakan untuk pembinaan galeri di Komag Lobby
    RM1 juta dibelanjakan untuk sistem SAP
    RM3-5 juta dibelanjakan untuk Plating Blending System

    Tetapi semuanya tidak bertahan walaupun setahun, kerana Komag diambil alih oleh WD. Jadi di manakah pendirian pihak pengurusan Komag pada waktu itu? Yang juga merupakan pengurusan kita pada hari ini? Kenapa belanjawan ini tidak ditangguh supaya Komag cash flow dipertahankan? Adakah ini satu konspirasi?

    Zaman WD
    Cuti bergaji (annual leave) ditolak disebabkan Plant Shutdown – yang merupakan event yang dibuat oleh pihak pengurusan. Jadi, patutkah kita menanggung kerugian disebabkan keputusan pengurusan? Dan bagi yang kehabisan cuti, mereka terpaksa mengambil cuti tanpa gaji untuk menguruskan keperluan peribadi? Patut kah? Dan tidak semena-mena, ini juga melibatkan jumlah duit VSS pada masa akan datang?
    Union – adalah salah satu sebab mengapa SO1 ditutup. Ini bukan kata kosong kerana management telah mengaburi mata pekerja dengan e-Voice Out dan JCC. Tidak kah anda merasa yang hak anda ditipu? Tidak cukup kah hak-hak pekerja diambil yang hanya untuk membela nasib pekerja?
    Dengan bermacam-macam usaha yang diambil oleh HB Ong yang angkuh dan sekutunya untuk mengatasi masalah union dan masalah kepercayaan pekerja, maka kita diberhentikan? Siapa yang bersalah? Haruskah kita berdiam diri? Disebabkan management sendiri yang mengalami masalah dalaman, pekerja yang dijadikan mangsa?
    Jika masalah Ekonomi Global, kenapa gaji managers tidak dikurangkan demi kebaikan cash flow syarikat yang dilakukan oleh syarikat besar yang lain seperti SEAGATE? Kenapa NPI masih menjalan evaluation dengan lebih aktif? Bukankah patut syarikat yang dikatakan ‘efficient’ membuat perancangan belanjawan yang lebih effective?

    Dan sekarang, kita dijadikan mangsa sekali lagi di mana hak kita dipergadaikan untuk SELF INTEREST pihak management di mana SO1 employees akan di’JUAL’ kepada new management kerana tidak mahu membayar pakej VSS yang sepatutnya dibayar dalam masa beberapa hari lagi? Bagi Krew 5, sepatutnya dalam masa 24 jam?? Patut kah kita BERDIAM DIRI LAGI?

    Disebabkan penutupan WD, apa yang WD management dapat lakukan untuk pekerja yang....
    Pekerja yang telah ditawarkan bekerja diluar WD yang gajinya lebih rendah dari gaji yang sedia ada ?
    Pekerja yang telah membuat pinjaman peribadi untuk memulakan perniagaan kecil untuk menampung hidup selepas VSS ?
    Pekerja yang telah menjual harta peribadi seperti rumah atau kereta untuk mereka menyeimbangkan perbelanjaan ?
    Pekerja yang dalam dilema di mana telah bersetuju menerima tawaran kerja ?
    Pekerja yang telah menempah tiket kapal terbang untuk perancangan percutian selepas VSS diumumkan ?
    Pekerja yang terpaksa menyewa rumah kerana tidak mampu untuk berpindah ke rumah baru kerana takut tidak mampu membayar bulanan?
    Notis retrenchment date yang telah ditunda sebanyak EMPAT kali – 17 Disember 2008, 9 Januari 2009, 4 Februari 2009 dan semalam 16 Februari 2009?
    Reputasi pekerja yang ditawarkan bekerja terpaksa menangguh sebanyak 3 kali dan akhirnya menolak tawaran tersebut?

    Patutkah MEMO yang bertajuk DEFERMENT OF RETRENCHMENT DATE dihantar pada Isnin 2/16/2009 pada 4.18 petang sedangkan pekerja Krew 5 sepatutnya menerima cek pakej VSS masing-masing pada Selasa 2/17/2009? Pengumuman yang kurang dari 24 jam? Wajarkah tindakan mereka? Bagaimana dengan 90% lagi pekerja yang akan diretrench pada 20 Februari ini, yang diberitahu 3 hari sebelum hari terakhir?

    Tidakkah ini menyebabkan EMOTIONALLY AND PSYCHOLOGICALLY DAMAGE? HOW ABOUT THE FACT LOSSES? TRAUMATISE AND CAUSED GRIEVACES? Adakah pekerja SO1 senang ditipu atau dipermainkan?

    Soalannya, di manakah pendirian pihak management yang dikategorikan sebagai EMOTIONALLY INTELLIGENCE AND PROFESSIONAL TEAM? Dan di manakah Union sedangkan hak-hak pekerja dipertikaikan? Tetapi sebagai pekerja yang ada HAK, HARUSKAH KITA BERDIAM DIRI LAGI?

85 comments:

  1. Dimanakah kesatuan pekerja WD yang dikatakan dapat menyuarakan suara hati pekerja? Tidurkah?

    ReplyDelete
  2. Adakah pekerja yang telah berhenti dapat menerima pampasan? Patutkah WD disaman?

    ReplyDelete
  3. bersatulah kita...dapatkan pampasan,pas ya baru kita pikir gik hehehe

    ReplyDelete
  4. Kesatuan tidak tidur tetapi pekerja sendiri yang masih tidur..... Kesatuan tidak akan berjalan jika pekerja sendiri tidak bersatu hati di dlm kesatuan...

    ReplyDelete
  5. blast to d recent shockabouts..
    all sudden memo out sayin we extend until end of march..dats cruel..politic weh..
    Kalo bjanji,kotakan janji..at 1st place they told to close down..do early release..now we(employee) ON HOLD?
    No making sense..main tarik tali..sapa xmok keja ctok? xda nk? mun ianya kptusan yg betol2 muktamad..4 sure org dpt phm n terima tp bila tiada kata putus..alwayz postpone..error in d line occur..Jgn pke pkerja x brakal or pemandei..kita ditindas atas tanah kita mpun..kita plu bersatu..claim thiz unrelevant ctuation..FIGHT FOR OUR RIGHTs!!
    Tp wat i c n my opinion..they dunn want to pay us even a penny..reverse psycho ehs..
    UNION? kita plu support..MTUC-play ur role...State Govt? Diam ajak?..we`re not puppets..we hv burden to takin care of..anak bini..utang piutang..
    Jgn pey tjadi sesuatu di luar jangka dlm plant ya..aku kecewa..nambah susah kita jak ehs...xda welfare kita tok...come on fwenz(WD) we need to b as 1..UNITE!!! May Allah bless us..free us from thiz sorrow...

    ReplyDelete
  6. you need to go labour department sarawak at

    Tingkat 13, Bangunan Sultan Iskandar,
    Jalan Simpang Tiga, Kuching,
    Sarawak
    93532

    Telephone: 082-242261
    Fax: 082-244909/237051

    http://jtkswk.mohr.gov.my/

    ask labour department to help you people to fight

    ReplyDelete
  7. Tunggu dan lihat sebelum bertindak.

    ReplyDelete
  8. Itulah lah masalah pekerja WD, mereka hanya pandai bercakap, dan tak pandai menilai. Dah tengok mata $ masa tandatangan VSS dan lain², terus tebeliak biji mata, nak duit.

    Bagi saya, keputusan pihak pentadbiran bersungguh-sungguh mencari pembeli, adalah langkah yang tepat. Setidaknya, pekerja masih boleh bekerja untuk tempoh yang lama, pendapatan bulanan tetap.

    Yang persatuan sekerja tu, cakap jer banyak, logik dan penilaian sentiasa di takut yang lemah, berfikiran sempit, akhirnya menyusahkan pekerja lain. Ibarat nila setitik, rosak susu sebelanga. Lepas ni tengok lah. Tak mau kerja, boleh blahhh!!!!!

    ReplyDelete
  9. to Anonymous b4.demo kecek gapo gak? ko nang bengap dari awal ow.mun xtauk apa2 iboh nak nganok org lain.ko bukan tauk apa2 pun.mcm ko ada jasa nolong org lain.look u'r self b4 blame someone else k!

    ReplyDelete
  10. fjhg xdfhghjidnfjdgsilxj vdfjvfcgij bnfsdfchsdjkfhbfu

    ReplyDelete
  11. other anonymous..ku dgr cerita hitachi dah ambikk\ dah wd tok....

    ReplyDelete
  12. borang ea form ditipu sidak pegurusan(hr)..dikurangkan..contoh dari rm40000 ke rm20000...then oekerja dapat bonus kecik...ada bukti tapi sistem SAP D BLOK..ALU XDPT RPINT..DAH KANTOI TEKKK...

    ReplyDelete
  13. Pekerja WD Sarawak cuba dipermain-mainkan oleh pihak pengurusan yang cuba berdolak-dalih. Mengapa hanya tinggal dalam masa 24 jam cek bayaran pampasan akan dikeluarkan di tarik balik pihak pengurusan?

    Adakah ia satu komplot untuk mengurangkan jumlah @ kos bayaran yang sepatutnya diterima oleh pekerja? Adakah juga mereka tidak mahu membayar terus dengan alasan ada pembeli yang berpotensi?

    Pihak yang menuduh pekerja WD "hanya pandai bercakap, dan tak pandai menilai. Dah tengok mata $ masa tandatangan VSS dan lain², terus tebeliak biji mata, nak duit" adalah tidak berasas. Situasi sebenar, kilang WD Sarawak di TUTUP bukannya pengurangan tenaga pekerja @ VSS. FAHAM KA!!!!!!!!!!!!

    Bila di TUTUP, pampasan setimpal harus di bayar dan dituntut pekerja sebab itu HAK pekerja dan pada masa yang sama kena cari kerja lain.

    Bila saat-saat terakhir, pihak atasan WD beritahu tempoh TUTUP kilang ditunda. Sudah pasti pekerja menjadi serba salah sebab segala perancangan yang dibuat seperti kursus keusahawanan, urusan peribadi, persekolahan anak2 dan sebagainya tergendala.

    Pada masa yang sama, adakah patut pekerja dipersalahkan tidak berbincang dengan pihak pengurusan bila masalah ini timbul. Apa yang hendak dibincangkan?

    Kesatuan sekerja tidak boleh dipersalahkan sebab dari segi undang-undang ia adalah sah cuma WD sahaja tidak mahu ia diwujudkan.

    Orang luar CAKAP saja tau sebab mereka tidak merasai sendiri betapa sakitnya hati bila janji2 yang diberi oleh pihak pengurusan hanya CAKAP KOSONG. Pekerja WD bukan MATA DUITAN, tapi nak tuntut HAK sebagai pekerja.

    ReplyDelete
  14. nang benar kata nang tahan ya...kmk sokong...hidup nang tahan!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  15. sik dapat tahan....!!!!! kih..kih...kih....

    ReplyDelete
  16. Pihak pegurusan WD Penipu,Barua,cheater,perampas hak pekerja!!!!!!!!!Jangan hitamkan mata pekerja(tahulah maksudnya)alang2 rosak susu sebelanga, seluklah pekasam habis2.WD - Worst Damm!!!!!!Kami bukan mata duitan, tapi rasa tertipu,masa sekarang mana ada company mau invest, kalu ada pun memang bodola management company tu.Pihak pengurusan WD sengaja mempermain-mainkan pekerja WD Sarawak.kami rasa ini satu komplot.Apa ingat kami orang ni batu ka???bagi orang yang beri komen yang tak munasabah, lu pikirla sendiri!!!!! 20hb FEB 2009 mana Janji manismu management WD? Pendapat saya yang mewakili rakan2 seperjuangan, lunaskan pampasan,kalau nak jual lepas tu lantak kamula,kan kata plant WD sarawak dah ditutup buatla cara tutup. Kami bukan tak mau bekerja tapi bila timbul isu2 begini mana ada semangat & konsentrasi nak bekerja.Mana pergi profesionalisma pihak pengurusan WD??? Cakap & janji bukan main lagi, Ini semua bullshit!!!!

    ReplyDelete
  17. jangan la blame pekerja WD hanya kerana VSS. diorg tu tak teruja la dengan amount VSS WD yang ciput tu. tapi mereka ada hutang yang perlu dibayar,anak yang perlu di beri makan dan diri yang perlu mencari kerja baru. kerja tak akan datang serentak kepada mereka yang berjumlah +- 1500 org itu...
    keputusan yang tepat sekiranya management mencari pembeli baru tetapi kita perlu melihat juga dari segi aspek lain. apakah pekerja masih fikir yang mereka bernilai dan dihargai kepada company.bertukar company bukannya seperti menukar kereta. sekiranya sarawak operation di beli company lain saya ingin mencadangkan mereka-mereka yang mengakibatkan kesulitan ini tidak diambil bekerja lagi.dengan itu down sizing,resizing,upsizing and whatever sizing dapat dibuat utk mjimatkan duit company.
    khas buat persatuan pekerja WD(legal @ illegal)
    hanya kerana kedegilan melampau u all maka WD sarawak Operation hanya tinggal nama sahaja. sekarang,mungkin berjuta sumpah dan seranah dari mereka yang terpalit dek kerana sikap orang kita yang mudah hilang sabar. persatuan sekerja bukan hanya diwujudkan untuk meminta-minta dengan management tetapi bertujuan membentuk ahlinya menjadi pekerja yang active dan productive dan bukannya berdemonstrasi serta provokasi sana -sini. sepatutnya mereka kena sedar diri. mungkin nampak gah,hebat dan yang sama waktu dengannya perbuatan tersebut tetapi bagaimana pula org lain menilai kita.tanya kepada diri sendiri perlu kah kita memperjuangkan sesuatu yang ternyata sia-sia. sepatutnya warganegara persatuan sekerja terutama barisan exconya meneropong diri sendiri.apkah kehebatan kita dan kekurangan management. selalukah kita mengambil MC?ponteng? lewat?berapa banyakkah warning letter yang kita dapat?berapa banyak sick leave "palsu" yang kita ada?. jika kesemua ini tersenarai dalam diri anda maka renung - renungkan dan selamat beramal.

    ReplyDelete
  18. sepatutnya management WD perlu bagi "sagu hati" kpd kesemua pekerjanya sekurang-kurangnya 2/3 dari nilai pampasan yang sepatutnya diterima. bertahun mengabdikan diri kepada company tapi last-last x dpt apa. apakah motif management apabila postpone tarikh tutup kilang? nk reduce cost kah? wd kan terkenal dengan sikap "teramat" berjimat cermatnya.

    ReplyDelete
  19. betul kata awak sekalo urat. Omputih selalu kena klorok sebab itu dia orang putih. Jadi bila dia orang sebut benda memang selalu kena klorok. Moralnya, kita harusnya jangan gago tetapi jaga tepi kain sendiri. Sebab kalau company tutup, kita masih untung. Kalau company tak tutup, pun kita sama untung. Tutup, dapat duit. Tak tutup, masih kerja. Apa yang susah - susah. Jangan bikin hal sudah.

    ReplyDelete
  20. susah2 tunok jak kilang ya.biar smua putih mata.abis crita.

    ReplyDelete
  21. untuk penulis blog: JANGAN BERBICARA JIKA TIDAK MENGETAHUI PERKARA SEBENAR!!!JANGAN MENAMPAKKAN KEPANDAIAN DAN MENYEMBUNYIKAN KEBODOHAN!!!I'm tired of this blog...aku sebagai pekerja WD sendiri menyarankan jika benar2 berani???dan benar2 pandai?? jangan just pandai berkata-kata dalam blog! do something that we can really2 see!!macam ko padah yang union seolah-olah BETAPOK and LEPAS TANGAN!!!!!!

    ReplyDelete
  22. To Anonymous...
    Just give 'em a chance k..............

    ReplyDelete
  23. To Anonymous,
    Orang yang seprti anda bercakap tanpa memikirkan terlebih dahulu secara mendalam. Ketara sekali disini saya lihat awak tidak berpengetahun luas dalam membela nasib rakan sekerja. Orang yang seperti awak hanya mahu menangguk di air yang keruh Sahaja. Apa yang penting disini, kita bukan sahaja perlu bersatu hati, sebulat suara melalui saluran yang betul. Contohnya UNION. Di dalam UNION kita sangat memerlukan majoriti keahlian untuk kita bangkit dalam menuntut hak kita yang lama sudah hilang selain ditipu hidup2 dan dipermainkan, diperbudak-budakn oleh majikan kita. Untuk, pengetahuan semua, hanya UNION sajalah satu-satunya sinar bagi kita dan tempat kita berharap, UNION sajalah yang dapat membela nasib kita. Bagi mereka yang kurang pasti dan was2 berjumpalah dengan orang yang bekenaan dalam UNION. Bak kata perpatah melayu, bersatu teguh, becerai roboh. Dan Bak perpatah Iban AGI IDUP AGI NGELABAN.

    ReplyDelete
  24. Orang Panggau..aku sokong kau!!!
    Benar kata kau, nak nyalah urang nulis blog tok. Aku rasa mun sekda blog tok sik tebukak mata pikiran sidak union betapa kritikal keadaan kita tok. Bukan nak jadi batu api, tapi aku rasa nak penulis blog better gik sebab terang2 madah apa yang kita maok tapi sidak union selalu jak berahsia apa yang sidak molah...yalah aku takut, kelak dituduh ada personal interest lak...manas. Ha, cara komen dlm blog tok jak...bagey urang dah hilang akal. Dahlah, sik guna kelaie ngan Anonymous. Um, tapi nak terpikir juak aku...mcm ne kita tok nak bersuara ngan sidak union mun dah sidaknya empun sik mok nak nengar kita...macamne ho...keliru...

    ReplyDelete
  25. Balik kampung tanam jagung.pasya jual depan entrance WD.

    ReplyDelete
  26. HIDUP UMNO, HIDUP PAS, HIDUP PKR, HIDUP BARISAN NASIONAL, HIDUP DAP... AND HIDUP PEKERJA WD..... KITA PERLU UNITE KINEK TOK.... WALAUPUN BERLAINAN FAHAMAN.... PLIZZZZ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  27. Kepada semua peminat blog tok, apa yang sebenarnya harus di lakukan untuk menyelesaikan masalah pekerja2 WD SO1 ialah: 1) release ajak semua pekerja,bayar ajak pakej yang telah di janjikan lekak new management ia rehire balit. New management pun senang mok mikir mun ada excess manpower sik perlu sidak orang molah VSS.Boleh dikatakan semua pekerja dah ada plan yang cuma nunggu untuk direlease and di beri pampasan. Kebanyakan dah molah financial commitment;bukan nya dapat di delay,rumah and kereta dah dijual,unpaid leave banyak di ambik untuk ngan safety course dahlah cda gaji kena bayar rumah,kereta and yuran kursus agik dan bermacam2 lagi. Cuma jangan jak ada yang munuh diri,betapa serius perkara tok.
    2)Pekerja yang baru kerja 1-3 tahun tapi dah ada kereta atau financial commitment diberi pakej yang sik banyak kedak sidak yang dah kerja sampe 10 tahun. Tapi sidak orang tok masih mok bekerja bab tauk better agik 'stay' dari kena release. Also sidak yang rasa dirik empun belum konfirm dapat kerja even lepas dapat pakej VSS.

    So option 1) adalah yang terbaik untuk semua orang(win-win situation). Orang yang perlukan pakej pun puas hati,yang masih mok bekerja pun berpuas hati and new management pun sik sakit pala apabila cperlu ngambik orang yang sik mok agik bekerja.

    Mengenai Union,intention nya nang bagus bagi bersuara bagi pekerja tapi nyuruh orang sik mauk join ialah background dari so called leader hingga ke member yang 'begerak secara aktiv' di setiap crew. Dari point of view sidak yang committed kerja dalam BU,macam mok ne mok join Union dengan pucuk pimpinan yang boleh diberikan anugerah the worst employee thru out the year and years to come. Dahlah cakap banyak kerja xda,nang bagus mun cda orang tok dapat kerja kedak rupa sidak cakap2 ngan semua orang. Yang dapat dilihat,dari sebelum masuk group and masuk WD cda org tok memang dah macam ia,high mc,mengamalkan ilmu ghaib dari BU,ada masalah ngan MSE,TC,KAPTEN,COM,ngan management nasib bait xda masalah ngan janitor. People want to join union but not with leaders yang with that kind of attitude. Not because of people thinks that union are the main reason of WD cease it's operation here.

    To the state Ministers/Goverment, we all know that you guys are trying hard to keep us from getting jobless. But now the situation is different after WD announced that it will closed the plant in kuching in december everybody frantically look for a job or try to set up businesses or going to work offshore. I can say 60% of these guys already made a financial commitment and after 20th of Feb will receive the VSS package and settle all the commitment they've made. But suddenly on the 16th Feb WD announced there's buyer for the WD plant Kuching meaning to say the VSS package are not available anymore. Good news to you guys because we'll get our job back. But it's like a nightmare to those who had a plan and financial commitment(with along hot on their heels).Less than 24 hour before receiving cheque, WD management made the announcement which stunned all of it's employee. Sad but true hope the state or the respective partys to help us all.

    ReplyDelete
  28. Credits to some of the guys who still had the spirit to continue working not because you want jack up the boss ass but it showed that you still appreciate your job. 2 thumbs up. To union guys who really want to help your friends also 2 thumbs up. Other guys who take the advantage of the situation, 2 middle finger up for you.

    ReplyDelete
  29. Kepada menteri2 negeri Sarawak tok lah masa kitak orang yang tunjukkan kitak orang benar2 ambik berat tentang kesusahan rakyat. Iboh cuma mikir hal di WD hanya mun ada keuntungan kepada kitak orang. Mun kitak orang sik dapat nolong pekerja WD iboh hairan banyak pembangkang mendapat tempat di negeri tok.

    ReplyDelete
  30. Union di tubuhkan oleh orang yang pemalas and xmauk bekerja yang mengambil kesempatan ke atas kawan2. Pampasan memang dah besar dari yang di dalam undang2 tapi masih mok minta esar agik. Macam ne mok dapat banyak mun baru kerja setahun or 2 tahun dengan gaji rm500-rm800. Minta pampasan besar cek boring nya nangga muka kita orang diberi nya paling lowest baru kitak orang tauk. Tapi iboh sampai melibat kan orang lain.

    ReplyDelete
  31. to pampasan...
    ko madah union ditubuhkan oleh orang pemalas,cuba ko agak org kuat union mun ko brani dari ko ckp jak ya...mun ko sik tauk apa2 iboh nak anok org lain k..ku rasa ko nang penakut nak ow..ko ya mcm senang jak mun kenak tipu ,ya ko ckp sukati jak...bincang ngan union apa yang ko mok tauk nun,jgn bincang ngan org yang siktauk,lak makin bengap ko lak,carik nun org union yang tauk ttg union gak..

    ReplyDelete
  32. kau ia memang pemalas juak,ia bab ko support cda org. xda guna betekak ngan org bodoh sekadar mok show dirik berani. Mun kau betekak ngan org bodoh,kau pun bodoh kedak nya juak..!!!

    ReplyDelete
  33. Menar kata pampasan xpernah nangga faizal ngan zayeed kerja menar2. Malah jak ngenjen biak. Keja cda org pikir mcm ne mok cari issue pake mujuk biak masuk union. Mun x nangga porno kat cc.Mcm ne mok masuk union.

    ReplyDelete
  34. Buat saudara pampasan dan the diciples,
    Satu pertanyaan buat saudara berdua. Adakah saudara berdua benar-benar manusia yang sempurna? Jika dilihat keterangan saudara berdua di dalam blog ini, saya berpendapat saudara berdua boleh diumpakan seperti katak di dalam balang kaca. Mata saja dapat melihat, sedangkan diri sendiri masih tersepit di dalam ruangan balang kaca yang amat sempit. Begitu cetek sekali pemikiran anda berdua. Merujuk kepada situasi sekarang, kita jangan menilai sesiapa pun. Apa yang saya selalu tekankan disini, kita seharusnya bersatu dalam Union. Buat pengetahuan saudara berdua,kita sudah bertanya kepada setiap pihak yang berkenaan, sama ada dengan kementerian, jabatan-jabatan berkaitan, mahupun para peguam sekalipun. Apa yang mereka sarankan adalah, kita sudah ada UNION. Mengapa tidak digunakan saluran itu dengan sebaik-baiknya. Itulah nasihat mereka. Jadi, jika saudara berdua masih lagi berasa keliru dan berterusan mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan di dalam blog ini, adalah lebih baik saudara berdua bertanya dengan saudara Faizal sendiri. Berjumpa dengan beliau. Dalam keadaan sekarang, kita tidak boleh menyalahkan mana-mana pihak. Kita harus lihat kembali darimana puncanya masalah ini terjadi. Kita harus ingat, kita adalah dalam satu keluarga. Buang yang keruh ambil yang jernih. Buat peringatan semua warga WD, UNION bukan sekadar melepaskan batuk ditangga sahaja. BIARPUN TANGAN KAMI DIPENUHI DENGAN TAHI( dengan cacian yg tidak berasas)INIKAN AYAM, BAHKAN GAJAH KAMI TIDAK AKAN LEPASKAN!!!

    ReplyDelete
  35. Nasihat untuk anak2 kecil......

    Kamu semua jgnlah bertelagah sik tentu pasal. Habis air liur kelakar, penat jari menaip dlm blog tapi nak tampil kedepan sik berani..... mun kitak laki nei.... pelir kitak... mun kitak ompuam nei pepek kitak...
    Cermin diri dulu.... ada otak fikir jgn engkah kat lutut. Mun rasa dirik betul polah dan kotakan apa yang dikata... Saya tok penyokong UNION... Hidup Union... berani tampil kedepan dedahkan identiti... jangan menghasut org and berani dlm blok ajak. Masa tok I nanyak apa yang you dapat polah.... ada sik niat mok nolong keng kawan dlm situasi macam tok? Cermin diri dan renung2kan..... selamat beramal..

    ReplyDelete
  36. Kecewa...

    Oh kedak toklah cara sida union bekerja? Mun sik ngekot nang kedak tok melayan kita. Sapa mok join mun dah pelir dgn pepek disebut? Jangan harap mok dapat berkat, deng....

    ReplyDelete
  37. Salam ngan kitak jak...

    ReplyDelete
  38. situasi..
    kau pasti kah union yg sebut pelir n pepek..

    ReplyDelete
  39. Aku dah join union. Kitak org dah ka? Sik susah register RM5, bayar bulan RM10. Sapa sik join union nang eksyen madah sik mauk pampasan. Biar putih mata jangan putih rambut.

    ReplyDelete
  40. Waaa...sida' 70++ people resign sebelum the Doomsday Feb-16...nasib sida' dah dapat pampasan penuh. Nasib malang sidak ya nok "setia" ngan company tok.

    ReplyDelete
  41. nang benar!!!keputusan hujung bulan mac belum tau gik.org nok ada level tinggi happylah.yippee masih ada kerja gik.PANGKAT MASIH ADA(walaupun kelulusan setakat FORM 5)tapi dah ada kedudukan dikilang kesayangannya ini.Sewaktu memerintah takut kepala dipijak oleh orang bawahan dan mencabar mereka untuk letak jawatan.Inilah masanya untuk kita join UNION bagi kita yang kedudukan rendah.

    ReplyDelete
  42. kepada penentang kebaikan!!!!

    apa la ko tok.... cuba udah gik ko mengerohkan keadaan kinek tok... apa yang diutarakan buat masa tok ialah HAK KITA SEBAGAI PEKERJA WD. Cuba ko nangga dolok, sebelum tarikh memo madah kilang tok akan tutup, pelbagai janji cdak wd berikan sak kita semua memahami keadaan kinek tok. wd sendirik padah dalam memo ya yg kita perlu mencari alternatif lain. maka, mcm ya lah aku molah kinek tok. aku usahakan mencari pekerjaan lain. TAPI KINEK TOK, SELEPAS 16hr FEB 2009,cidak wd pdh sapa2 yg dah keluar dr wd, mereka ini sik akan terima langsung pampasan. nak ka punah harapan bala kamek orang yg dah chau tok... menanggung semua tempias yg d berikan oleh janji cdak wd.. cdak wd juak hari ya molah mini job fair utk kita orang isi untuk dapat kerja baru.TAPI TOK HANYALAH TIPU DAN TEKTIK KOTOR SEMATA2. CDAK TOK SEBENANYA BERTUJUAN UTK MENGURANGKAN PEKERJA WD SEBENARNYA... sebab apa aku madah mcm tok ialah sak tanggungan bayaran pampasan kurang bagi cdak cmpy wd sendiri..CIDAK KILANG WD TOK SEBENARNYA MEMENTINGKAN HAK WD SENDIRI SAHAJA... LANGSUNG SIK TERFIKIR DLM HATI DAK SEMUA BOS BESAR WD TENTANG HAK KITA SEBAGAI PEKERJA WD.. Ko sik kesian ka nangga kamek orang kinek tok yg dah dibulak dak management... CUBA KO FIRIR DALAM SEDALAMNYA..... Aku sik menyebelah kepada mana2 belah pihak, cuma aku berharap moga ada salution yg (BAGUS,BERKESAN,WAJAR,BERPIHAK KEPADA YG BENAR,TELUS DAN JUJUR) untuk selesaikan hal tok secepat yg mungkin.kepada union, teruskan usaha anda sebagai suara pekerja wd. selamatkan kami yg sekarang tok dah sik bekerja kat wd. sekian.. MAY GOD BLESS US... AMEN

    ReplyDelete
  43. TO DAVID BECKAM,
    U ALWAYS WRONG.AGIK JUA NOK MENGAMPU WD.KO INGAT KO GIK ADA NAIK GAJI.
    TO TUHAN said,
    AKU HARAP APA KO KATA BENAR & DOA KEJAYAAN UNION.........

    ReplyDelete
  44. may god bess u bro..AMEN

    ReplyDelete
  45. Ali Dabier pegi polish 2 kol 3 tadi. Tapi sik ke cafeteria, sebab sadis nangga keadaan cafeteria baru. Mungkin seminggu dua ok kali operator cafeteria kita. Sidaknya ada 2 bulan kontrak ngan WD, lepas ia bila under Hitachi kelak akan ada operator cafeteria baru. Memandangkan Hitachi akan ambi alih, pampasan ia sedia maklum akan anggus. Mun ada rombakan untuk mengurangkan pekerja - pekerja, company baru tok dijangka meri VSS dan bukan package 1.5 agi. VSS biasanya kecik dari package, sma dengan jumlah gaji setahun atau kurang. Jadi...Bila ia jadi kelak, kitak orang akan nangga union akan kecoh lagi. Bukan lagi mok nuntut 6.5 tapi mok company meri package dan bukan VSS. Hai...nang kedak anginlah sidaknya kelak. Kenak tiup...sik percaya kata aku, kelak kitak orang nangga.

    ReplyDelete
  46. to david beckam,
    baguslah, kau sorg jak dpt vss ia. kmk org dpt lebih..dah kau bebal gilak, kau jak lah yg dpt kurang..bodo.

    ReplyDelete
  47. to david bekcham,
    aku rasa hitachi offer kau jd operator kantin. keja ia ndang ngam org kdk kau..dahlah bebal. gay agi ia...

    ReplyDelete
  48. david bekcham ia..manager kantin kita yg baru. yipee...nya juak merangkap presiden gay sedunia...pondan x jadi...kedak..ehemm2..ia.

    ReplyDelete
  49. empanggup,

    Ko kerja kilang ney? Mun ko dah dapat VSS, ko ingat ko sorang jak dapat? Ko ingat WD meri orang - orang tertentu ajak? Mun nya meri orang tertentu ajak macam ney nya mok declare nya empun yearly tax, bodo! Lagipun mun ko dapat banyak, aku dapat sikit, ko ingat ko boleh mayar tax sikit. Cubalah berpikir bila meri pendapat. Yalah kitak orang tok selalu dengar sigik channel ajak. Jangan kedak lalang, mudah ditiup angin....

    Nalong,

    Mun aku jadi operator kantin, ko nang ku beri racun rumput...sik komen banyak gilak, senyap ajak...

    ReplyDelete
  50. TO DAVID BEKAM..

    MACAM TOK AJAK LAH..... AKU SUMPAH KO MATI JAK.... IBOH GIK KO HIDUP DLM DUNIA TOK... SIK GUNA MANUSIA MCM KO TOK MULUT BISING BAGAI NAK MAMPUS.... KO KLAKA NENTANG BARANG BAGUS NANG PATUT KO MATI.... MATI KO DAVID BEKAM.... MATII JAKKKKK.... AKU SUMPAH KO MATI XCDEN BADAN KO HANCO HABIS.... PALAK KO PECAH SAK KO SIK BANYAK KLAKA NGAN BERI KOMEN BODO2 MCM YA... MATI KO........ KU SUMPAH KO...... KO TOK NANG SIK PERNAH MIKIR MCM NEY NASIB ORANG SUSAH,NANGGONG ANAK BINI,NYARA MAK BAPAK.... BAGUS KO MATI JAK....

    ReplyDelete
  51. MATI JAK KO DAVID BEKAM... MATI KO YA... NANG SIAL LAH KO IDUP DLM DUNIA TOK... MATI KO YA..... KU SUMPAH KO XCDEN PTG TOK OR MALM TOK OR BILA2 LAH.. SAK KO MATI AWAL... MATI GIK KO YA.... ANAK X GUNA.... NANG X GUNA KO LAHIR KAT DUNIA TOK... X GUNA MAK KO LAHIR KO DLM DUNIA TOK... MATI JAK KO YA..... MAK KO LAHIRKAN KO CUZ UTK BERBAKTI DLM DUNIA, BERJASA NGAN ORANG NGAN PALING PENTING SKALI IALAH NOLONG MUN ORG SUSAH. TAPI APA D PLAH KO YA JUST MENYUSAHKAN ORANG KEDAK KMK ORG YG MEMERLUKAN BANTUAN SEGERA... MATI JAK KO YA.... ANAK SIAL...............

    ReplyDelete
  52. biarlah david bekam ngan agendanya..maybe nya blom phm..x plu d anoknya...tedah...mun terbongkar sapa nya dlm forum tok..ada x pasal2 knak tais daie depan gate WD ya..hekz!!

    be friendly guys..he`s 1 of our WD member...hekz!! mun dh setel..mun salah katanya lak..menang union..bok ktk org cariknya n ato apa yg patut...paling pun..kah dlm PLATING line utk 3rd gen disk qual..hekz!!

    ReplyDelete
  53. komentar forum,

    terima kasih kerana mengeruhkan lagi keadaan.
    Pergi Santubong mencari nanas,
    Nanas dicari di tepi perigi,
    Baru komen dalam blog dah manas,
    Gine mok dapat sokongan majoriti

    Ko bayangkan mun kilang tutup bulan 3, Hitachi jadi beli, kita nang sik dapat pampasan ia. Mun ko diberi kerja kenak company perlu mayar pampasan? Ada logik nok dipadah aku tok, sik perlu ko menegakkan benang yang basah. Mun ko nak nyokong union, sokonglah...kelak kitak orang dengar memo 23hb Mac. Guguk terduduk kitak orang kelak...

    ReplyDelete
  54. david beckham adalah kepunyaan kelab kami. dia adalah aset utama kelab. ketibaan beliau disini amat disenangi oleh golongan gay. kelab gay telah semakin bertambah.dengan repustasi yg beliau ada, kewangan kelab banggang dan bebal juga menampakkan peningkatan setelah beliau tiba di sini. kerana kebodohan nya, kami berasa amat bangga sekali.

    ReplyDelete
  55. kami akan melakukan bidaan sekali lagi utk mendptkan hikmat beliau. setelah hampir sebulan berada di milan ini, golongan gay di italy semakin ramai pergi ke stadium utk memberi sokongan kepada pasukan. jadi, kami akan melakukan sedaya upaya, utk mengekalkan beliau dengan AC milan. kami tidak sanggup kehilangan org yg amat bodoh dalam kelab kami.

    ReplyDelete
  56. utk isu david bekcham ini, saya no komen. tapi mengapa saya membaling kasut ke muka beliau dulu..adalah kerana beliau cuba memasukkan alat sulit beliau kedalam dubur saya.tapi yg pasti beliau adalah gay yg sejati. kebanggangan nya sukar di cari ganti.

    ReplyDelete
  57. pada saya, david bekcham ada mengahadapi satu sindorm penyakit mental yg berat. setelah selesai melakukan pemeriksaan imbasan MRI pada otak beliau, saya mendapati otak beliau ada dijangkiti satu virus yg dinamakan banggang. virus ini bertindak, apabila saraf bebal beliau mengaktifkan segala fungsi saraf dan menyebabkan beliau berasa amt bodoh sekali dan terjadinya bebal. apa yg amt pelik disini, otak beliau bukannya berada di tempurung kepala, tapi terletak di tempurung lutut. spesis ini, amt jarang sekali ditemui.

    ReplyDelete
  58. Ada sigek ari ya aku g Ricky Batot(RB) pa tek Demam...Bila aku pegi tek tiba-tiba aku dengar RB merepak..

    Aku : Pahal tek Doc?

    RB : ya tek ada costumer aku gelar diriknya David Bekam mintak mc.

    Aku : owh nya ya duhal...pasya apa gik mok nya doc..

    RB : nya madah nya sakit ati..pasya sik dapat berfikir secara waras...nya madah nya kadang-kadang jak pandey...selalunya bodo..

    Aku : camya dapat juak mc kah doc?

    RB : aku biriknya juak mc tapi bukan medical cert. berik aku MENTAL CRAZY...lalu aku madah nya COBA KO KECIK-KECIK MAMPUS DAH BESAR SIK NYUSAH ORANG GILAK.

    Setelah sekian Lama berborak aku balik dengan senyuman setelah mengenang cerita dari klinik kotaraya Ricky Batot...

    ReplyDelete
  59. best2lah komen2 dlm tok....ku org luar,lak ku nyuruh org luar dgr isu ktkorg.

    ReplyDelete
  60. kau masih mimpi hitachi ambik kita kerjakah........

    ReplyDelete
  61. to story talent,your story boleh masok majalah UJANG lah!!!.Di harap anda cepat2lah menghantar artikal mencuit hati ya, coz mun lambat kelak kenak curi oleh david bekam.

    ReplyDelete
  62. """Ko bayangkan mun kilang tutup bulan 3, Hitachi jadi beli, kita nang sik dapat pampasan ia. Mun ko diberi kerja kenak company perlu mayar pampasan? Ada logik nok dipadah aku tok, sik perlu ko menegakkan benang yang basah. Mun ko nak nyokong union, sokonglah...kelak kitak orang dengar memo 23hb Mac. Guguk terduduk kitak orang kelak..."""D.Bekam pun komen....


    Hitachi not buying Western Digital plant
    2009/02/27
    HITACHI Ltd, the world’s third largest maker of hard-disk drives, denied a newspaper report it may buy a
    Western Digital Corp factory in Malaysia.
    Western Digital, the world’s second largest maker of the devices, deferred plans to cut 1,500 jobs at the
    factory in Sarawak because a buyer wants to acquire the plant with existing workers, the newspaper said
    today. Hitachi may be interested in buying the plant, the newspaper reported.
    “There is no truth to the report,” Masayuki Takeuchi, a Hitachi spokesman in Tokyo, said by telephone. “The
    company has no such plans and no talks are under way at the moment.” - Bloomberg
    Copyright © The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad, Balai Berita 31, Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur, Malaysia.
    1/1


    kau masih mimpi agik.......

    ReplyDelete
  63. David Bekam ko ng hebat molah komen.Dapat perhatian truss..Tp ada btol juak apa d padah ko ya.Apa pun tggu jak la next month...Apakah nasib pekerja WD swk????

    ReplyDelete
  64. hi manusia wd...
    tunggu dan lihat je apa yang akan terjadi..
    jgn tamak gilak..bersyukurlah

    ReplyDelete
  65. union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk...union dah bisuk... apa diam jak kelakarlah kedak unsung hero....

    ReplyDelete
  66. um, dak union tok bukan nya bisuk tapi ku rasa sidak dah hilang modal apa nak di fight gik sebenarnya...yalah, union...apa update terbaru tek?

    ReplyDelete
  67. Aku nak madah yang union tok bukan bisuk just malas nak layan dak anti-union yang bodoh sombong sik panday berpike..ada otak k lutut...tok ada kompeni baru dak taib ambik aku arap Union dapat diteruskan...

    ReplyDelete
  68. To david dan sekutunya...
    Union bukannya diwakili oleh org yg gelojoh setiap tindakan harus dihalusi dan bertindak mengikut garis panduan,bukan main hantam ajak.Kita dah lamak mengalami evolusi jadi pemikiran biar bijak masa tok rundingan jual beli sedang berlansung kita x ada hak ngaco,pampasan tetap ada walaupun wd tok dah dibeli sebab sik semua pekerja di belinya.Diharap bersabarlah..

    ReplyDelete
  69. Liverpool...

    Sine ko tauk yang Union ya sik diwakili oleh urang yang gelojoh ajak...6.5 ya sik gelojoh?? Sik merik resit and borang yang bernombor siri ya sik gelojoh?? Demi nak nak mencapai majoriti, part mcm ya dipinggirkan kah? Ne etika yang disanjung gilak dlm union ya??

    PAMPASAN????? ko rasa word PAMPASAN ya betul kah mun nak compare ngn retrenchment benefit? Apa nok dikata kau ya, urang bukan union pun boleh pikir lah...commomsense lah oi.

    Amir Ukays, lmk ko sik jd penyayi ko makan duit union nak...pakey merik makan bala keluarga ko urang asli ya.

    Union mun nya msh dpt maintain majority brk dpt di embak ke new company, tapi sekarang tok...dah polah statistik kah...msh kah bertahan 51% kitak orang ya??

    Ne minit mesyuarat yang pernah kitak orang janji? Union....bukan malas melayan tapi nang JAHIL...berpikiran mendolok Tuhan...bagus lah, mudahan kitak orang MUNAFIK LAKNAT...lainnya SYIRIK.

    ReplyDelete
  70. Ben10 mun ko rasa ko bagus gilak..bagus ko pun sia..dahla ko anti-union buat-buat pandey gik ya...mun ko sik tauk papa pasal union boh nulis lam blog tok...dah lah ko ya katak bawah tempurung...kelak mun banjir baruk carik tempat tinggi...nak ka bodo ya...mun aku sik makan duit union aku sumpah ko MAKAN K SROW boleh?Mun sik kenak timpak Peti ais ka..aku suka jak kenak tuduh nyaman nyumpah..

    ReplyDelete
  71. Ben10,rampasan/pampasan,David Bekam serta penyokongnya adalah sik tauk apa2......

    ReplyDelete
  72. aku nasihatkan ktk org keluar dr union..union dah sik ada fungsi agik..apa gik nak di fight daknya...pampasan lebih besa??tali tempat daknya bergantung dah terputus...MTUC dah sik layan permintaan daknya...bagus mintak balit duit rm10 ya..nak bayar lawyer apa gik...minggu depan 2/3 pekerja kenak buang...duit ya lalu msk poket daknya...ya pun ktk org masih x dpt fikir kah?jgn biarkan emosi menguasai anda...fikir2kan..

    ReplyDelete
  73. tanyaklah zayeed minit mesyuarat ya..nya setiausaha...harap kan sora jak besa kelaka...nie nak molah minit mesyuarat mun dah mensyuarat di polah kat surau...x akan ahli none muslim nak msk suro juak...mun aku nak report kat JTK boleh..yg AGM perlantikan ahli jawatankuasa ya x d polah sebenarnya,daknya main engkah2 ajak nama pencadang dan penyokong...sedangkan org ya x menghadiri AGM ya,sepatut nya AGM ya dihadiri at least 70% dr ahli...mun dah nama x jujur dlm kerja,kerja pun x berkat...kinek tok tanggalah apa hasilnya...

    SILENT KILLER

    ReplyDelete
  74. KEPADA AHLI UNION YG STAY..MUN RASA MAUK PAMPASAN N X MAUK STAY SURUH LAH UNION FIGHT NGAN KTK ORG APA GUNA MSK UNION MUN NYA X DPT FIGHT...X KAN NAK NGIDUP NYAWA DRK MPUN AJAK...

    ReplyDelete
  75. yes!!...at last i'm feeling high,high above myself.i'm free.free from "gas chamber" WDs01.now,i hope to be positive for my bright&shinning future ahead of me.wishing my ex-colleagues ALL THE BEST...and no one can change us except OURSELVES.lastly,great to be with all of YOU!!!(you're on the lists...gengs suro,apa crita TEEEKK-pegi@rlek blakang ju-nang aik nya lah-mcam maok di ajar jak-kluar ju-pa gik nya-macis kingkong-anak ikan mulut mirah kah-iboh gia bah-poco poco solo-taste aku-rangkai-liat-cute ada jak-B000000UUSSS-nang tahan-YIPEEE-nunggu nok pulang-nang nya jak jak-should be no problem-sapa nembiak ya-lepas handbreak-NEY NDAK NYAMAN!!!...you know who you are).

    ReplyDelete
  76. MCM NIE TEK O.K.U(ORG KUAT UNION)?DPT PAMPASAN LEBIH KTK ORG TEK??LEBIH BERAPA LEBIH 10SEN NAK...HAHAHA....NIE TEK MDH ORG X UNION X DPT PAMPASAN..APA SEMUA DPT LA...YALAH KTK ORG BARUK 2,3 ARI TRN NAIK LABOUR OFIS DAH NAK KELAKA BUNYI LAWYER...NASIB REZEKI AKU MURAH DPT PAMPASAN KEJA BARU PUN DAH NUNGGU DI LUAR..BERKAT AKU BERSABAR DGN KARENAH KTK ORG...APA GIK ZAYEED MINTAK KEJA CABUT BULU RIMO...X LAMAK DUIT PAMPASAN KAU YA ABIS...NANGGALAH KELAK...AKU BERTERIMA KASIH BAAANYYYYAKKKKK2 DGN SIDAK UNION YG TERLALU OBSES YA..KTK ORG BENA2 MELATIH AKU JD ORG YG BERSABAR...INGATLAH KESABARAN ITU ADALAH KEJAYAAN...BUAT KWN2 MUSLIMS...TOK ADA PERTUA...TIAP KALI LEPAS SOLAT BACALAH AYAT SERIBU DINAR 3X,INSYALLAH MURAH REZEKI...GUD LUCK TO FELLOW FRIENDS....ADIOS..

    ReplyDelete
  77. aku mau agi keja di WD(known HITACHI)tapi aku dah kena buang.sedih aku.utang banyak,nyara mak bapak aku agi,beri adik aku duit sekolah agi.semua nya duit.orang yang tak bersalah jadi mangsa.

    ReplyDelete
  78. sian dengar ko ya... tapi iboh putus asa... ko bukan kena buang, tapi d release kan jak... kemungkinan besar hitachi akan ambik ko agik, sebab ko ada komitmen. pampasan ya mun maseh ada, bejimat-jimat la... iboh boros... all the best to you...

    ReplyDelete
  79. sian ku nangga nasib ktk org..tapik sikhal..penjuangan kebenaran tetap aku sokong..bila putih katakan putih,bila hitam katakan hitam.Biar profesional.

    ReplyDelete
  80. Aku masuk komag 2005,Terus terang ku mdh bekas2 komag dolok semua kaki pau,kaki pengampu,kaki bengkeng...kerja malas..unload loading 2 kali alu gi jamban..sombong..mentang2 kerja lama pekerja baru masuk ditindas.hairan ngga muka tua pi perangai x ubah.Kali ada hikmah pekerja komag dibuang..selalu org baik ditindas selalu nya doa nya dikabul..walaupun netok masih kerja ctok..ada juak lah bekas2 komag yang tinggal tapi xlah kedak komag dolok..bengkeng..lawan kata..malas..habis dipau sidak..kelak2 mesin x diagak..kelaka pasal vss nom.1..jangan anggap kmk org spm ditindas,ngga kedak macam org x pandai keja..embak masuk pkerja ada diploma mun x guna juak mun bengkeng..kelaka x pernah bagus ngn org..hairan ku umur tua...lain kali jangan pandang rendh ngn urg..bagus juak kilang komag tutup.Sak ktk org ada diploma ya pergi cari kerja lain..buh nak ngaco org bok masuk kerja..ingat..kita ada adik2..org lain yg masih muda nak kerja kilang ctok..buh nak jadi kaki ngenjen..dh berumur ya jaga lah sikap..kelaka lah bagus2...Ktk org nak lama ya xhal lah vss besar..nak kmk org kerja 2-3 tahun berapa pampasan jak..nasib bait masih kerja ctok..ku gik ingat muka2 bekas komag ya..ok..majroti org miri..cialaka juak..mun xda mood,manas..bercibai2 msg org..anok..masa ya memang bodoh lah x melawan..umur gik biak masuk komag..kita respect lah org tua tapi kesan nya sampai netok masih ingat..xpalah hal lama ya..tandah jak..tapi hati masa ya..org kuching dimain biak miri..tauk kilang komag dolok byk pekerja dari miri,bintlu..dan tempat lain..kita respect sidak tapi sidak x pernah respect kita sebagai org kch..ingat ku tok x kedak dolok bodoh2 masa masuk kerja...aku dh matang..aku respect org..ingat sapa2 pernah kerja komag ya dolok..nak senior ya aku x minta apa..jaga perasann,hormat,respect org nak baru masuk kerja ya terutama new hire..buh pau2 sidak dan kelaka lah dengan nada rendah..ya ajak..sekian..luahan hati..Komag..new hire 2005 untill now..

    ReplyDelete